Beberapa model pengajaran mikro telah disarankan oleh pakar-pakar pengasasnya.Model Pengajaran Mikro berasal daripada D.Allen dan K. Kyan ialah:
- Merancang
- Mengajar
- Mengulas
- Merancang Semula
- Mengajar Semula
- Mengulas Semula
Mengikut model ini, guru-guru pelatih yang melibatkan sesi praktik ini terpaksa merancang dan mengajar dua kali.Ini mungkin akan menjadikan guru-guru pelatih merasa bosan.Untuk mengatasi masalah ini,George Brown dari university Ullster menyarankan satu model pengajaran yang lebih ringkas, iaitu:
- Merancang
- Mengajar
- Mengulas
Kedua-dua model pengajaran mikro tersebut telah diubahsuai mengikut keperluan-keperluan latihan perguruan setempat.Di institut-institut perguruan di negara kita,lazimnya model pengajaran mikro melibatkan empat peringkat,iaitu peringkat pengenalan,peringkat perancangan,peringkat pelaksanaan dan peringkat maklum balas.
Urutan berikut menggambarkan secara ringkas peringkat-peringkat pengajaran mikro di institut perguruan di negara kita.
- Pengenalan
- Perancangan
- Pelaksanaan
- Maklum Balas