Nota Definisi Teori Transformasi-Generatif (Chomsky)



Teori ini bermula pada tahun 1957.Teori ini menghuraikan ayat-ayat dengan menggunakan sistem rumus-rumus.Terdapat dua peringkat struktur ayat iaitu struktur dalaman dan struktur permukaan.Rumus struktur frasa menerbitkan ayat pada struktur dalaman dan rumus transformasi berfungsi menukarkan pola atau struktur ayat-ayat tersebut sehingga membawa kepada peringkat struktur permukaan.Komponen fonologi menentukan representasi fonetik untuk sesuatu ucapan dan komponen semantik merujuk representasi semantik.

Oleh itu bunyi dan makna berhubung melalui peraturan sintaksis yang berkait dengan struktur dalaman dan bertindak sebagai input kepada peraturan fonologi si penutur dalam komunikasi dan interaksi sosial.Rumus struktur frasa berfungsi melahirkan rajah pohon yang menunjukkan hubungan gramatis antara kata yang terdapat dalam sesuatu dasar.

Struktur dalaman yang diwujudkan oleh rumus struktur frasa akan menjadi input kepada komponen rumus-rumus transformasi. Rumus-rumus transformasi itu bekuasa untuk menggugur,menambah dan mengubah atau menyusun semula susunan unsur kata itu.Penukaran struktur itu disebut sebagai transformasi dan ayat baru yang diterbitkan itu disebut sebagai ayat terbitan

0 comment... add one now