Teknik RADAR. RADAR adalah singkatan bagi perkataan yang berikut:-
- R (Read) - Membaca.
- A (Analogize) - Menganalogi.
- D (Discuss) - Berbincang.
- A ( Apply) - Mengaplikasi.
- R(Review / Research) - Menyemak/ Menyelidik
Teknik Radar direka oleh Martin pada tahun 1983. Teknik ini membolehkan pelajar menghubungkaitkan apa-apa yang diketahui dengan perkara yang baru. RADAR berfungsi untuk mengesan pengetahuan baru dan mengaitkannya dengan pengetahuan yang telah diketahui. Melalui kaedah ini pelajar-pelajar berpeluang untuk membandingkan konsep yang akan dipelajari dengan pengalaman atau pengetahuan sedia ada pada diri mereka sendiri.
Lima langkah RADAR ialah:-
Lima langkah RADAR ialah:-
R – Pelajar dikehendaki membaca petikan serta mendapatkan maklumat yang dikehendaki. Pelajar juga boleh mendapat maklumat daripada teks yang diberi serta membandingkan dengan maklumat lain.
A – Pelajar menerangkan bagaimana konsep barang, idea, tempat berhubungkait dan mempunyai persamaan.
D – Pelajar menyenaraikan persamaan yang terdapat pada barang, idea atau tempat. Guru membantu pelajar membuat perbandingan serta menentukan persamaan yang penting tentang konsep, barang, idea atau tempat.
A – Bincang secara mendalam tentang dua perkara yang dibandingkan.
R – Membuat penyelidikan lanjutan tentang apa yang dibincangkan atau merumus semula apa yang telah dibincangkan.
A – Pelajar menerangkan bagaimana konsep barang, idea, tempat berhubungkait dan mempunyai persamaan.
D – Pelajar menyenaraikan persamaan yang terdapat pada barang, idea atau tempat. Guru membantu pelajar membuat perbandingan serta menentukan persamaan yang penting tentang konsep, barang, idea atau tempat.
A – Bincang secara mendalam tentang dua perkara yang dibandingkan.
R – Membuat penyelidikan lanjutan tentang apa yang dibincangkan atau merumus semula apa yang telah dibincangkan.
Semoga bermanfaat