Konsep Video ( Nota Lengkap )


Seorang guru perlu tahu apa yang dimaksudkan dengan video, kerana ia merupakan satu rangsangan dimana dapat membantu peningkatan dalam PdP . Mari sama-sama kita memahami apa yang dimaksudkan dengan video.

Definisi Video

Video adalah teknologi untuk menangkap, merekam, memproses, mentransmisikan dan menata ulang gambar bergerak. Biasanya menggunakan film seluloid, sinyal elektronik, atau media digital. Video juga bisa dikatakan sebagai gabungan gambar-gambar mati yang dibaca berurutan dalam suatu waktu dengan kecepatan tertentu. Gambar-gambar yang digabung tersebut dinamakan frame dan kecepatan pembacaan gambar disebut dengan frame rate, dengan satuan fps (frame per second). Karena dimainkan dalam kecepatan yang tinggi maka tercipta ilusi gerak yang halus, semakin besar nilai frame rate maka akan semakin halus pergerakan yang ditampilkan
Jenis-jenis Video

Pada dasarnya terdapat dua jenis video dalam layer computer, yaitu : analog dan digital video.
  • Video Analog merupakan produk dari industri pertelevisian dan oleh sebab itu dijadikan sebagai standar televise
  • Video Digital adalah produk dari industri computer dan oleh sebab itu dijadikan standar data digital.

Video Analog Dan Video Digital

Video analog menghantar isyarat melalui signal elektrik yang tidak menentu yang mewakili setiap bingkai video.  Video analog menghadapi masalah kecairan warna, gambar yang kurang jelas dan juga kejatuhan kualiti apabila sering digunakan atau disimpan terlalu lama.  Video analog mempunyai bahagian permulaan, pertengahan dan akhir menyebabkan sukar untuk disunting kerana capaian secara linear.

Oleh kerana kelemahan video analog ini muncul teknologi video digital. Teknologi ini memberikan kemudahan mencapai kandungan secara rawak dan pantas. Video digital mudah disunting dan disalin semula tanpa kejatuhan kualiti.  Ia juga dapat mengekalkan kualiti walaupun disimpan dalam tempoh yang lama.  Namun masalah yang video digital adalah memerlukan ingatan yang besar untuk menyimpan fail video, dan masalah cetak rompak disebabkan ia mudah disalin tanpa merosakkan kualiti.

b)        Kualiti Video Digital
Terdapat beberapa faktor yang menentukan kualiti video digital iaitu frame rate, saiz imej dan kedalaman warna.

• Frame Rate
Video mengandungi 30 frame bagi setiap saat (fps) tetapi kadar minimum yang diperlukan ialah kira-kira 15fs. Sekiranya kurang daripada kadar itu pergerakan adalah tersangkut-sangkut.  Semakin tinggi frame rate semakin lancar pergerakan namun memerlukan ruang storan yang besar.

• Saiz imej
Saiz imej adalah berapa besar imej-imej yang akan dipaparkan.  Video digital sesuai dipaparkan dalam saiz ¼ skrin (320 x240).  Manakala video analog memaparkan imej yang penuh pada skrin.  Oleh kerana resolusi berbeza antara video analog dan digital maka dalam proses penterjemahan mengakibatkan pengecilan saiz video.

• Kedalaman Warna
Kedalaman warna merujuk kepada julat warna di dalam sebuah piksel. Atau ia bergantung kepada bilangan bit yang mewakili satu piksel. Semakin tinggi bilangan bit semakin berkualiti video yang dihasilkan.

Piawaian Pemadatan

Video memerlukan saiz ingatan yang besar maka program pemadatan dan penyahpadatan diperlukan untuk mengurangkan saiz fail.  Contoh piawaian pemadatan video seperti CinePak, Indeo, Motion JPEG, Intel Video Interactive, Microsoft’s Video for Windows dan Apple’s Quick Time.

MPEG
MPEG berfungsi berasaskan perbezaan bingkai dan ianya akan menghasilkan ratio pemadatan fail yang tinggi dan seterusnya menghasilkan saiz fail yang lebih kecil.  Terdapat kategori iaitu MPEG-1 digunakan untuk penghasilan video Compact Disk (CD) dan MPEG-2 untuk kebanyakan Digital Versatile Disk (DVD).

Quick Time
Quick Time merupakan format dalam bentuk struktur data bagi tujuan produksi dan format padat bagi tujuan main semula.  Ia mampu memadatkan fail dalam nisbah 5:1 sehingga 25:1.  Kelebihan Quick Time ialah pemadatan ini tidak memerlukan perkakasan khas untuk tujuan main semula namun memerlukan ruang ingatan yang besar.

d)  Perkakasan Dan Perisian Video.
Imej dalam bentuk analog boleh diperolehi dengan menggunakan perkakasan seperti kamera video, camcorder dan pita video.  Kemudian akan ditukar kepada bentuk digital menggunakan kad pendigital video.  Perisian yang digunakan untuk menyunting seperti Adobe Premiere, Video Fusion, Ulead Media Studio Pro dan sebagainya.

0 comment... add one now